понеділок, 13 січня 2020 р.

Р.Акутагава "Павутинка"


Тема: Рюноске Акутагава, новела «Павутинка». Характеристика образів(Будда,Кандата). Особливості побудови твору
Мета – формувати компетентності: предметні (ознайомити учнів з особливостями японської культури та художньої літератури на прикладі творчості Рюноске Акутагава; повторити особливості поняття новели,притчі; розвивати навички усного та зв’язного мовлення, аналізу літературного твору); ключові(уміння вчитися:навички оцінювання культурно-мистецьких явищ;інформаційну:навички роботи з підручником;загальнокультурну:сприяти вихованню відповідальності за свої вчинки, а також формуванню толерантного ставлення до людей інших релігій (зокрема буддизму)
Тип уроку: урок формування вмінь та навичок
                                    Перебіг уроку
І.Організаційний момент
  Налаштування на роботу за допомогою кольоротерапії.
ІІ. Актуалізація опорних  знань
         1. Перегляд слайдів презентації про особливості японської культури(слайд1-5)
        2.Слово вчителя
   Особливості японської літератури,зачитування хоку Мацуо Басьо.


Сакура стара —                                
невже справді зацвіла?
Спогад, ніби дим...

Білий лотос-цвіт:
не цурається багна,
із якого
зріс.

Блакитне небо,
І сонце світить дуже,
Панує квітень.

Щастя шматочки
і крапельки сліз, немає
світла без тіні!




- Ви вже зрозуміли, що ми говоримо про чарівну, прекрасну, загадкову, іноді незрозумілу країну, яку називають країною вранішнього сонця. А чому саме ми говоримо про Японію?(слайд 6).
ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Робота над темою уроку
1. Робота з теоретико-літературними поняттями
Новела (італ.novella – новина) – невеликий за обсягом прозовий епічний твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка.
Притча – це невелика повчальна історія,що в символічній формі передає глибоку мудрість. Проаналізуйте визначення(слайд 7).
2. Робота над змістом новели
    -  Встановити послідовність подій,переказати зміст твору.(слайд 8).
     - Хто є головними героями притчі?
     - Хто такий Будда? (Будда – основоположник релігії буддизму; духовний учитель)(слайд 9).
 - Яку характеристику можна дібрати до образу Будди,знайдіть у тексті.
 - Хто такий Кандата?(слайд 10).
- За що Кандата опинився в пеклі? Зацитуйте
- За що Будда дав шанс Кандаті вибратися з пекла?
- Діти, а ви як думаєте, для чого Будда дав йому, страшному лиходієві такий шанс? (Для очищення душі).
- Як Будда допоміг Кандаті ? Зачитайте
- Які муки терпів Кандата в пеклі? Зачитайте?
- Поміркуйте, Чому Кандата не вибрався з пекла?
- Знайдіть і зачитайте кульмінаційний  момент новели.
- Чому павутинка розірвала не під Кандатою, а над ним? (Якби павутинка обірвалася під Кандатою, то він потрапив би до раю, а автор нам хотів показати, що людина повинна відповідати за свої гріхи.
- Про яку рису свідчить такий вчинок Кандати?
- Це і свідчить про егоїзм Кандати, він дбає тільки про себе, намагається врятувати тільки себе.
- Чому у Будди було смутне обличчя?   новелі Р.Акутагава показує безмежний людський егоїзм, який є насправді страшним злом. І допоки особистість не звільниться від нього, то вона приречена на вічне пекло. Тому  Будда страждає від того, що Кандата не витримав випробування, не використав свій шанс на визволення з пекла. У цьому випадку зло залишилося злом.)
3.Визначення теми та ідеї новели «Павутинка»
Тема: Будда дає шанс Кандаті вибратися з пекла; протистояння добра і зла.
Ідея: тільки добрі справи допоможуть досягти гармонії із собою, жити в добрі і злагоді зі світом; людина  несе відповідальність за кожний свій вчинок; щиросердне каяття дає можливість духовно очиститися, почати життя спочатку.
(Учні записують тему та ідею у зошит.)
4.Визначення особливостей побудови твору
  -  Який основний принцип побудови твору?(слайд 11). Які іще поняття протиставляються у творі?
 - Якими описами починається і закінчується твір? Знайдіть і зачитайте. Як називається такий прийом?(слайд 12).
 - Що таке епітет,порівняння? Знайдіть їх у тексті. Це ще одна особливість цієї невеликої новели.
V. Підсумок уроку
  1. Гра «Павутинка» (учням пропонується відрізати від клубка нитку будь-якої довжини,що символізує рятівну павутинку. Намотуючи її на пальці,діти називають ті моральні якості,які на їх думку є спасінням у земному житті.)
 2.Який життєвий урок ви винесли для себе на майбутнє?
Кожна людина має право вибору, однак всі ми відповідаємо за те,  що робимо протягом життя. Жоден вчинок не залишається без наслідків.
VI. Оголошення і коментар домашнього завдання
 Скласти кросворд за твором «Павутинка»





Немає коментарів:

Дописати коментар